Blog

Pasifik Geçişi 9.ve 10. günler / 12.09.2018

9.GÜN : 03.04.2018

Konumumuz : 05*24’011 S / 099*30’340 W

Dün bizim için yavaş bir gün olmuş. İnşallah bugün de aynı gitmez diyeceğim ama hala motorumuz çalışıyor. Rüzgarı özlemle bekliyoruz. Bir günde 145-150 mil arası yol yapmalıyız. 145 mil ile dün yaptığımız 138 mil arasındaki fark sadece 7 mil olarak görünse de, 20 gün yol gideceğiniz düşünüldüğünde toplamda yolunuz 1 gün uzamış oluyor.

Motoru kapattık ve Code Zero yelkenimizi bastık. Ama pek faydası olmadı. Çaresizlikten yelkenlerin patlamalarına kulak tıkamaya çalışıyoruz. Rüzgar 3-4 knot artsa, hafif hava yelkenimiz Code Zero gayet iyi çalışacak. Ama o bile şuan çalışmıyor.

Elimizde önümüzdeki günlerin hava durumu yok. O yüzden motoru uzun çalıştırmaya korkuyorum, zira diesele ihtiyacımız olabilir. Şuanda depolarımızda 7 gün boyunca motor yapacak dieselimiz var. Ama neme lazım diyerek temkinli olmak durumundayız.

Bazı yelkenciler vardır hiçbir şart altında motor çalıştırmazlar. Ben bazen imreniyorum böyle kişilere, benim o kadar sabrım yok. Panama’ da ki arkadaşlarımızdan Play To Live teknesinin sahibi Kanada’lı Paul ve İtalyan eşi Daniella,  Curaou’dan Panama’ya gelirken 700 millik yolu 15 günde gelmiş. Rüzgar durdu bizde durduk diyor. Hiç motor çalıştırmamış. 15 gün boyunca oradan oraya sürüklenip durmuşlar. Deniz bazen o kadar dümdüzmüş ki, hiç sürüklenmemişler bile.

Rüzgar püf diyor, Code Zero bizim hızımızı 5.5 knotlara çıkartıyor. Sonra rüzgar yine düşüyor ve tekrar 4 knot. Bu arada anayelken, anayelken olduğunu unutup pat pat yaparak sinirlerimizi bozmaya devam ediyor. Halbuki sen anayelkensin tüm tekne senin sorumluluğunda. Ona göre yönetsene tekneni, değil mi ama?

Alçak sürünmeye devam. Şuan sırf Code Zero açık. Hava hiç yok denecek seviyede. Hızımız 4-4.2 knot aralığında. Motor hakkımızı geceye sakladığımız için çalıştırmıyoruz. Eğer rüzgar geceye kadar gelmezse, sabaha kadar motor çalıştırmaya karar verdik.

Havayı koklayan adama( Mahir Günşıray ) uydu telefondan mesaj attık ve ondan yönlendirmeler aldık. Önümüzde 10 knot ve altı rüzgarlar varmış. 6 ile 7 derece enlemleri arasında 15 knot rüzgar olduğu bilgisini aldık. Bunun üzerine 20 derece iskele yaparak 6 derece enleminin altına inmek için rotamızı değiştirdik.

Bizden önce bu rotada gitmiş Türk denizcilerinin kitaplarını takip ediyoruz. Onlar buralarda ne yapmış, vardığımız sonuç herkes rüzgar peşinde koşturmuş. SSB telsizi olanlar önlerindeki tekneler ile konuşup ona göre rota düzenlemesi yapmışlar. SSB telsizi olmayanlar ise bizim gibi rüzgarı arayıp durmuşlar. Allahtan bizim kara desteğimiz var da, bizi gayet düzgün yönlendirmelerle bizi rüzgara götürüyor.

Eğer Pasifik’e çıkıyorsanız, rüzgarsızlığa hazır olmanız lazım. Hafif hava yelkenleri özellikle ilk günler de çok önemli. Diğer önemli olan şey ise anlık hava durumu alabilmek. Bunun içinde tekneden internete bağlanabiliyorsanız mükemmel olur. Bu iş içinde şuan bildiğim en iyi sistem İridyum Go . Bizim İridyum telefonumuz var. Ama İridyum Go ile aynı özelliklerde olmadığı için internete bağlanamıyoruz. Sadece konuşma ve mesajlaşma yapabiliyoruz. Fakat buna da şükür. Eğer yeniden böyle bir yol yapacak olsam kesinlikle İridyum Go alırdım.

İnternetimiz varken aldığımız hava tahminleri ile ( pockedgrip ve wheather4D ) ile kendimize çok doğru yönlendirmeler yaptık. Bu iki sitenin de oldukça tutarlı tahminleri var.

Tekne de Osman Atasoy, Ekrem İnözü , Alim Sür ve Özkan Gürkaynak’ın kitapları var. Pasifik ile ilgili hepsini kontrol ediyorum. Galapagos’tan çıktıktan itibaren, hemen hemen hepsi ilk 1000 mili rüzgar aramak ve rüzgarsızlıkla geçiriyorlar. Mart’ , Nisan’da, Mayıs’ da ve hatta Haziran ayında çıkan herkes aynı şeyi yaşamış. Bizde aynı şeyi yaşıyoruz şuan da. Gerçi biz Galapagos’dan çıkmadık. Galapagos’un 550 mil gerisindeki Ekvator anakarasından çıktık. Şuana kadar 1250 mil yol yapmışız. Hala tam olarak oturmuş bir rüzgara sahip değiliz. Rüzgar yok diyemeyiz, ama sürekli bir azalma ve sonra normale dönme olayı var. Hiç artmadı. Kitaplarında herkes 1000. milden sonra rüzgarların arttığından bahsediyor. Bizde rüzgarı bulmak için aşağı enlemlere doğru yol alıyoruz.

Hala Code Zero yelkeni ile devam ediyoruz. Bugün şuana kadar yaptığımız en az yol olacak gibi görünüyor şimdiden. Gece çok extra bir rüzgar olmazsa 24 saati 110 mil olarak tamamlayabiliriz. Ortalama hızımız  5 mile bile gelmiyor. Atlantik dahil en kısa mesafe bu olacak gibi geliyor bana. Belki de bir rekor gelecek. Yarın sabah 07.30 da bunu hep beraber öğreneceğiz.

Güneş batmak üzeri, bizde güzel bir rüzgar yakaladık. Hemen Code Zero yelkenini toplayarak anayelkeni 2.camadanda Cenova’yı fulll olarak açtık.  Hava kararana kadar bu şekilde devam edeceğiz. Eğer hava biraz daha artarsa Cenova’yı 3.camadana kadar sararız.

Genellikle Cenova yelkenleri sarıldıklarında formları bozulur. Bizim Cenova’mızın ön yakasında PED denilen malzemeler dikili. Cenova sarıldığında yelken formunda ki bozulma çok az oluyor. O yüzden UK Sails’e teşekkür ediyorum. Bu pedleri 3 sıra olarak dikmişler yelkene, o yüzden form bozulmasının daha da az olduğunu düşünüyorum. Teknenin orijinal yelkenlerinde bu ped'lerden yoktu. Sağolsun UK Sails’in sahiplerinden Serdar bey yelken siparişi verirken, bunu hatırlatarak bize hediye etmişti.

Evet havamız düşmedi. Aynı şekilde devam ediyor. Dolayısıyla motor çalıştırmadık. Ben yatmadan evvel, Cenova yelkenini 3.camadana kadar sardık. Benim nöbetime kadar Ebru böyle devam etti. Ben gece 02.00’de nöbeti devir aldım. Cenova’yı 1.tur camadana kadar açarak hızımız biraz arttırdım. Hava aydınlanana kadar bu şekilde keyif ile seyre devam ettim. Dün gece yine biraz soğuk yaptı. İlk günler giyindiğimiz gibi sıkı giyinmiyoruz artık. Bereleri çıkartalı 3-4 gün oldu. Gündüz hava sıcaklığı 30 derecelerde.

Dün gece havayı yakalayınca benim 110 mil tahmini fısssss çıktı. Son 24saatte 129 mil yol  almışız. Anlayacağınız en az yol alma rekorunu henüz kıramadık. Aslında bu işi takip etmiyorum ama günlük 115 milin altı rekor olur sanıyorum.

10. GÜN : 04.04.2018

Konumumuz : 06*07’231 S / 101*28’826 W

Dün güneş batmadan önce çevremizde bir Booby kuşu avlanıp duruyordu. Bende onu uzun süre izlemiştim. Uyanık bizden korkarak uçmaya başlayan uçan balıkları havadayken yakalamaya çalışıyor, yakalayamadığında da dalarak kapıyordu. Uzun süre hareketlerini izledim, o kadar çevik ve hızlı ki hayran olmamak elde değil. Ben onu izlerken aslında o da bizi izliyormuş. Güneş panelinin üzerine gelip konunca anladım. Hayvan etimizden sütümüzden faydalanacak anlaşıldı. Güneş panelinin altına kafayı uzatıp, ikimizi de dikkatli bir şekilde izleyip ikna olunca, kişisel temizliğine başladı. Ama ne temizlik ben diyeyim bir saat siz deyin üç saat. O kadar yani. Ben gece 02.00 de nöbete kalktığımda, uyanık kaçıncı uykusundaydı bilemiyorum. Keyfi çok yerindeydi. Hava aydınlanıp ben uyumaya gidince, Ebru videoya çekmiş hala kişisel bakım işleri ile uğraşıyormuş. Baktı kimse kahvaltı vermiyor, karnı da acıkınca saat 08.30 gibi bir kanat darbesi ile havalandı. Boklarını temizleme işi bize kaldı. Onları da halletseydi iyi olacaktı aslında. Arkadaş ne yedin de bu kadar sıçtın, temizle temizle bitmiyor.

Rüzgarı bulmak için 6 derece enleminin altına inmeye çalışıyorduk. Şuan 06*20’ güney enlemindeyiz. Rüzgarımız gayet iyi. Daha aşağıda ki enlemlerde havanın daha sert olduğunu biliyoruz. Varmayı hedeflediğimiz Fatu Hiva adası 10 derece enleminde. Aslında oraya kadar ineceğiz ama ne kadar geç inersek, kötü hava yeme ihtimalimiz o kadar düşük olacaktır. O yüzden 6 derece 30 dakika güney enlemine gelince rota değiştirerek, batıya doğru paralel gitmeye başlayacağız.

Rüzgar 15-18 knot aralığında apaz seyri yapıyoruz. Anayelken bir tur camadanlı Cenova full açık. Hızımız 6.8-7.5 knot arasında gidip geliyor. Dalga boyu 2 mt civarı, hava açık güneş güzel yüzünü gösteriyor.

Bugün 10.gün içerisindeyiz. 3600 millik yolun üçte birini geçtik artık. Buradan sonra günlük hızımızın artmasını umuyoruz. Artık 140-160 mil günlük mesafelere ulaşmalıyız. Aslında geceleri yelken küçültmesek, bu mesafelere çok rahat ulaşırız. Ama güvenliğimiz için bunu yapmak durumundayız. 2-3 gündür hiç Bora gelmiyor. Bu da çok sevindirici. Bora’ ların eğer gafil avlanmazsanız, çok zararı olmuyor aslında. Ama gökyüzü ve bulutları o şekilde görmek bile insanı tedirgin etmeye yetiyor. İnşallah hedefimize varana kadarda hiçbir zaman yanımıza uğramaz diyeceğim, fakat bunun boş hayal olduğunu bende biliyorum.

06 derece 30 dakika güney enlemine artık vardık. Yavaş yavaş rota düzeltmeleri yapmaya başlayarak daha fazla güneye inmeyip batıya doğru gideceğiz. Rüzgara ihtiyacımız olduğunda ise aşağı enlemlerde rüzgar olduğunu bildiğimizden, tekrar güneye dönerek rüzgarı yakalayabiliriz. Tabi bu bilgilerin hepsini karada ki hava durumu destekçimiz Mahir Günşıray’dan alıyoruz.

Güneş batmak üzeri, hava biraz azaldı. Ama yine de güzel esiyor. Rüzgarı apazdan alıyoruz. Hızımız 6 knotlarda dolaşıyor. Deniz biraz dalgalanmaya başladı. Alt enlemlerde ki sert havaların etkisi olabilir. Ama bizi rahatsız edecek seviyede değil.

Gece birkaç kere yağmur yağdı. Hava biraz sertleşti. Ebru nöbetinde Cenova’yı biraz daha küçültmüş. Sabaha karşı dalgalar iyice karışıp dalgalar büyümeye başladı. Her tarafdan dalga geliyor, bir düzen kalmadı. Bizim buralarda bu dalgayı yapacak hava yoktu. Sorumlusu yine alt enlemlerde ki rüzgar sanırım.

Saat şuan 07.30 hava iyice az, deniz karmakarışık. Son 24 saatte 148mil yol almışız.