Blog

Pasifik Geçişi 13. ve 14. günler / 12.09.2018

13. GÜN : 07.04.2018

Konumumuz : 06*40’958 S / 108*46’270 W

Rüzgar 10-12 knot civarında esiyor ,dalgalar yine karışık 2 mt civarında. Hızımız akıntının da etkisi ile 6.5-7 knot aralığında. Kılavuz kitaplar okyanusun bu bölgesinde lehimize 1-1.5 knot akıntı olduğunu yazıyor. Bu nerede 1 knot nerede 1.5 knot açıkçası bilmiyoruz. Sadece gittiğimiz hızla ilgileniyoruz. Rüzgarın düzeni (aslında düzensizliği) oldukça ilginç. Gayet normal bir şekilde 7 knot hızla giderken, bir anda rüzgar hızı düşüyor ve yavaşlıyoruz. Ama dalgalar azalmıyor. Ve tekne yalpaya düşüyor. Tekne yalpaya düşünce yelkenler patlamaya başlıyor (çok sinir bozucu). Daha aradan beş dakika geçmeden sanki hiçbir şey olmamış gibi rüzgar yine geliyor hızımız yine 7 knota çıkıyor. Bu olay oldukça sık tekrarlanıyor. Sürekli ne oluyor diye etrafa bakınıyorum ama etrafta da bir değişiklik yok. Demek ki düzen bu diye alışmaya çalışıyorum.

Ebru şuanda uyuyor, sanırım 4-5 saat uyur. O uyandıktan sonra jeneratördeki sorunu araştırmaya başlayacağım. İnşallah büyük bir şey çıkmaz da sorunu çözebilirim. Bahia’dan çıkmadan evvel inverter'ümüz bir anda bozulmuştu. Bir tamirciye götürüp baktırmıştık. İçindeki diot görünümlü birkaç parçanın yandığını tespit etmiştik. Fakat adamın elinde o parçalardan olmadığı için hiçbir şey yapmayıp tekrar toplamıştık. 220v kullandığımız pek bir aletimiz olmadığı için önemsememiştim, zaten jeneratörümüz var demiştim. Ama şimdi jeneratörde gitti. İnverter gerçekten önemli değil ama jeneratör önemli. Motora bir şey olsa akülerimizi onunla şarj etmeye devam edeceğiz. Böylece teknedeki elektrik ile çalışan her şey çalışmaya devam edecek. İşin kötü tarafı varacağım yer öyle bir yer ki doğru dürüst hiçbir şey yok. Tamir olanakları çok az. Her şeyi kendim çözüyor olmam lazım.

Ebru kalkınca hemen jeneratörün başına geçtim. İlk başta impelleri söktüm. Kötü görünmüyor, parçalanmamış. İmpeller lastiğini dışarı çıkarınca küçük bir zedelenme gördüm ama su emmeyi kesecek bir zedelenmede değil açıkçası. Yeni impelleri taktım, çalıştırdık. Çalıştı ama yine su atmıyor. Bu sefer geliş su hortumu tıkalı diye düşündük ve söktük. Bu arada Türkiye’den Rıza İli ustamız ile uydu telefondan görüşüp fikir aldık. Bir yöntem söyledi ve denedik olmadı. Ben Isla De La Plata adasında teknenin altını temizlerken, jeneratörün su emiş hortumunun ucundaki plastik süzgecin çok kekamoz olduğunu görüp, çok iyi olmasa da biraz temizlemiştim. Sanırım o temizlik yetmemiş diyerek Okyanusa girmeye karar verdim……… Yelkenleri toplayıp tekneyi akıntıya bıraktık. Her ihtimale karşı teknenin kıçından uzunca bir yüzen halat sarkıttık. Bu arada tekne dalga, rüzgar ve akıntı sebebiyeti ile 2,5 knot hız yapıyor. Vasattaki koçboynuzuna bağlayıp denize sarkıttığımız halata tutunarak teknenin altına dalıp bir tornavida ile süzgecin deliklerini tekrar temizledim. Bu arada süzgecin iç tarafında ne olduğunu doğal olarak göremiyorum. Süzgeçin merkezindeki 2-3 delikten kanırtarak , içeride kekamoz var ise olabildiğince temizlemeye çalıştım. Tabii ki altınızda 5000 mt okyanus varken ve tekne dalgalar ile yalpaya düşerek sürüklenirken pek de kolay olmadı. Çokda düzgün işçilik yaptığımı söyleyemem. İnsan gerçekten korkuyor. Neyse çıktım tekrar çalıştırdık jeneratörü. Ve su atmaya başladı. İşi çözdük diye çok sevindik tabii ki. Duşumu aldım, kahvelerimizi yaptık. Kritik yaparken daha bir saat geçmeden jeneratör tekrar stop etti. Haydaaaa ….. Neden olabilir diye düşün taşın bir şey aklıma gelmiyor. Tekrar impelleri söktüm baktım, gayet düzgün. Deniz suyu filtresini söktüm. İçinde birkaç tane yeni midye bulduk, onları temizledik. Hortumların denize çıkan tarafına pompa ile hava bastık, üfledik. Hortumu yukarı kaldırıp içine su boşalttık. Hortum deniz seviyesinden çok yukarı olmasına rağmen içindeki su denize boşalmıyordu. Sonuç olarak, benim su emiş ağzını tam olarak temizleyemediğim ortaya çıktı. Su emiş ağzındaki o süzgeci, sika ile oraya biz yapıştırmıştık. Süzgeci sökebilmek için sikanın komple kalkması gerekiyor ki, tekne 5000 mt derinlikte ve hareket halindeyken bu işi yapabilmem mümkün değil. Dolayısıyla jeneratörümüz demirde kalacağımız ilk yere kadar çalışamayacak. İnvertörümüz de bozuk olduğu için ( yedek invertörümüzü bir arkadaşıma hediye ettiğimden) teknemizde artık 220v enerji yok. Çok lazım değil kabul, bir tek uydu telefonu şarj etmek için lazımdı. Onunda iki pili vardı. Gidene kadar onlarla bir şekilde idare edeceğiz artık. Allahtan arkadaşımız Mahir, bir haftalık hava durumunu yeni vermişti. Bir hafta uydu telefonunu açmayız olur biter. Sonrasında da karaya varmış oluruz.

Saat şuan 17.00 , rüzgarımız 15 knot civarı. Hızımız 6.5-7.5 knot arası gelip gidiyor. Rüzgarı geniş apazdan alıyoruz. Arada apaza kaçıyor. Ters tarafa gönderle bastığımız Cenova’mız biraz patlıyor ama olur o kadar diyoruz. Enseyi karartmıyoruz. Sabaha kadar rüzgar istikrarlı bir şekilde esti durdu. Gece oldukça sakin geçti.

Son 24 saatte 158 mil yol almışız.

14. GÜN : 08.04.2018

Konumumuz : 06*48’702 S / 111*23’576 W

Bugün Pazar yani tatil günü. Haydi gelin yelken yapalım. Ya da siz gelin tekne yelken yapın, tatillerde günlük hayattan bir şeyler yapılır ya, bizde işe ya da alışverişe gidelim. Şaka bir yana bayağı uzun zaman oldu karalardan uzak olalı. En son Atlantik’te karalardan 13.5 gün uzak kalmıştık. Bugün onu geçmiş olacağız. Önümüzde 9-10 gün zaman var daha karaya ulaşmak için sanırım. Yorulduk iyice artık. Gece nöbetine kalkmadan uyumaya ihtiyacımız var. Gündüzler nispeten kolay geçiyor, sohbet edip kitap okuyoruz. Ama nöbetler zorlu oluyor. Sürekli telefondan müzik dinliyoruz. Aynı şarkılarına kaç defa dinlediğimizin sayısını unuttuk artık.

Saat 09.30, çok istikrarlı olmasa da rüzgarımız var. Geniş apaz gidiyoruz. Yelkenlerimiz full açık. Hızımız 6.5-7.5 knot arasında değişiyor. Dalga boyu 2 mt civarında. Arada bir gelen babalar hariç……

Birazdan mutad güverteden denize balık atma turuna çıkacağım. Her gün en az 5-10 balık atıyorum. Ama buradaki balıklar oldukça küçükler. Geçen gün dört tane kalamar gelmişti. Onları da denize attım. Her sabah heyecanla bakıyorum 15-20 tane kalamar düşse de tava yapsak diye. Henüz Koza o kadar avcı olamamış demek ki az kalamar tutuyor.

Bugün yelkenler ile hiç oynamadık. Aynı kombinasyonun da gidiyoruz. Yelkenlerimiz full açık, hızımız 6-6.5knot arasında gidip geliyor. Hava bugün çok bulutlu idi. Güneş yüzünü neredeyse hiç göstermedi. Artık batmaya yakınken ortaya çıktı. Akü şarjın için iki saat motor çalıştırdık. Jeneratörümüz olmadığı için akülere daha bir dikkat eder olduk. Artık günler tekdüze geçmeye başladı. Yelkenlerle pek oynamayınca bize yapacak pek bir şey kalmıyor. Şimdi Ebru ile adam asmaca oynuyoruz. Hani çocuklukta oynardık ya, kelime bulma oyunu. Harf söylenir senin kelimende o harf yoksa idam sehpasına bir çizgi koyulur. Heeehh ondan işte. Ne çok oynardık eskiden değil mi? Şimdiki çocuklar varsa yoksa telefon, televizyon ve bilgisayar. Yaşlı amcalar gibi olsana ben. Az sonra keserim topunuzu dersem şaşırmayın. Yolun uzadığı çok mu belli oluyor?

Gece rüzgar yine biraz sertledi. Yelkenlerimiz küçük olduğu için sorun yaşamadık. Sağnaklarda tekne 9.3 knotları görmeye başladı. Aldığımız hava durumlarında, yarın akşamdan itibaren havanın biraz daha sert olacağını biliyoruz. O yüzden hava kararmadan evvel, yelkenleri biraz daha fazla küçülteceğiz. Varsın yavaş gidelim. Rüzgarın böyle hızlı ve istikrarlı esmesi bize çok yapılmış miller olarak dönüyor.

Son 24 saatte 157 mil yol almışız, günlük 150 mil ve üstü bizim için süper yol kat etmek demektir.